۰۲
دی

عصر فناوری و سوپر اپلیکیشن بادپا

شرکت بادپا که از ابتدای شکل گیری با توجه به اهمیت و تأثیر موضوع حمل بار و کالای شهری در سیستم حمل‌ونقل و ترافیک تهران پا به عرصه خدمت‌رسانی گذاشت، حال در نظر دارد تا با راه‌اندازی سوپر اپلیکشینی انحصاری‌، خدمات خود را از حوزه لجستیک فراتر برده و وارد فضای تازه‌ای شود.

به گزارش مرکز ارتباطات و امور بین الملل هلدینگ شهریار، بادپا برای رسیدن به این هدف از فضای اپ استفاده کرده است و بنا دارد تا اپلیکشین پیک بادپا را در موبایل‌های شهروندان وارد کند.

×× وضعیت اپلیکیشن

خبر خوش این است که مدیران بادپا می‌گویند این سوپراپلیکیشن مدتی است کاملاً زیر بار قرار دارد و توانسته است در سناریوهای اجرایی متفاوت به‌درستی عمل کند.

به گفته چیذری مدیرعامل شرکت بادپا نزدیک دو سال است که از طراحی این اپلیکیشن می‌گذرد، پیاده‌سازی آن انجام شده و آزمونه‌های لازم برای اجرای عملیاتی آن به عمل آماده است و اکنون در فضای واقعی بکار گرفته شده است.

وی در این باره افزود: ماه گذشته بود که به روز رسانی جدید اپلیکیشن بادپای سلامت صورت گرفت که البته مدت‌هاست اپ حمل‌ونقل آن مورد استفاده قرار گرفته است.

مدیرعامل شرکت بادپا در بخشی دیگر از اظهارات خود از استارتاپ سلامت این اپلیکشین خبر داده و دراین باره گفت: خدمات بادپای سلامت کاملاً آماده ارائه در حوزه خدمت‌رسانی شهری به شهروندان است و مجریان بادپای سلامت کاملاً آنلاین مشغول اجرای وظایف تخصصی خود هستند.

این خدمات به لحاظ فنی و نرم‌افزاری کاملاً آماده بوده و مجریان آن در محلات مختلف تهران دعوت به همکاری شده‌اند که با کامل شدن تیم مجری بلاک خدمات ما نیز راه‌اندازی شده است.

×× تمایز سوپراپ بادپا

اما تمایز سوپر اپ بادپا نسبت به رقبا در حوزه خدمات چیست؟ کاظمی در این باره می‌گوید: سیستم رقبا ال بی اس نبوده و این به آن معناست که سیستم پس از ثبت درخواست مشتری بر مبنای آن درخواست یک مجری را از مکانی در تهران آن را قبول کرده و با هماهنگی با مشتری برای ارائه خدمات به سمت مشتری حرکت می‌کند.

وی افزود: تمایز اپلیکیشن بادپا این است که می‌تواند خدمت ثبت شده را به نزدیک‌ترین خدمت دهنده دارای آن تخصص نسبت به محل انجام خدمت ارائه دهد و این شامل تمام خدمات اپلیکیشن می‌شود.

این موضوع بر رونق کسب‌وکارهای محلی محلات شهر تهران کمک خواهد کرد و از طرفی سریع‌ترین سرویس را ب مشترک خود ارائه خواهد کرد.این قابلیت در اپلیکیشن بادپا، با طراحی و معماری پلتفرم‌هایی بر مبنای سیستم خدمات محلی شهری پیاده‌سازی شده است.

از دیگر تفاوت‌های این سوپراپ این است که بنای آن حضور در لایه رگلاتوری و تسهیل گری برای انجام کسب‌وکارهای سنتی از طریق نرم‌افزاری بادپا است.

همچنین سیستم لجستیکی بادپا خدمات سایر ارائه‌کنندگان خدمت در سطح شهر را آنلاین می‌کند، این به آن معناست که اگر به‌عنوان مثال یک خشک‌شویی سنتی بخواهد خدمات خود را آنلاین کند، می‌تواند از زیرساخت اپلیکیشنی بادپا استفاده و درخواست مشتری‌های محلی را از طریق سیستم نرم‌افزاری بادپا ثبت و مشتریان محلی خود را پروموت کند.

در عین حال مشتری محلی نیز این قابلیت را پیدا می‌کند که هم درخواست خود را به نزدیک‌ترین مجری بفرستد.

×× پاسخگویی اندروید یا ios

سوپر اپلیکیشن بادپا داری نسخه اندروید و نسخه ios است.

با این حال تحریم‌های اعمال شده از سوی امریکا، موجب شده تا پابلیش شدن این سوپر اپ پابلیش بر روی آی او اس چار مشکل شود. مشکلی که تنها مختص بادپا نیست.

از این رو بادپا بیشترین تمرکز خود را روی اندروید گذاشته‌ با این حال اپلیکیشن ios بادپا نیز آماده است و روی مارکت هایی که مربوط به ios است، نیز وجود دارد که به دلیل تحریم سختی‌های خاص خودش هم دارد.

با این حال اندروید چنین مشکلاتی را ندارد و سوپر اپلیکیشن های بادپا روی تمام مارکت های اندروید قابل ارائه هستند. همچنین گوگل پلی و مارکت های داخلی مانند بازار نیز می‌توانند بادپا را در اختیار کاربران موبایلی بگذارند.

××انتخاب مجری خدمت

در همین حال از جمله مزایای که در این سوپراپ پیش بینی شده است انتخاب مجری خدمت از سوی مشتری است.

کاربر اپلیکیشن می‌تواند یا مجری را انتخاب و یا مجری خدمتی را که از قبل وجود داشته و در لیست علاقمندیش قرار دارد و برای دفعات بعد نیز از خدمات همان مجری استفاده کند.

بنابراین تلفیق دو سیستم ال.بی.اس؛ و سیستم درخواست خدمات در محل تمایزات خوبی را برای اپلیکیشن بادپا به وجود آورده است.

××همکاری با سایر شرکت‌ها

سوپر اپلیکیشن پیک بادپا همچنین قابلیت کار با دیگر اپلیکیشن ها را دارد و برای مثال اگر اداره و شرکتی سرویسی داشته باشد می‌تواند آن را به پلتفرم بادپا وصل و برای مشتریان خود خدمات خاصی ارائه کند.

شرکت‌های دیگر به‌راحتی می‌توانند از طریق سیستم‌عامل درخواست‌های خود را انجام و پنل خود را هم داشته باشد.

×× استفاده از درگاه‌های دیگر

نباید فراموش کرد که علاوه بر اپلیکیشن موبایلی بادپا، هم‌اکنون نیز درگاه‌هایی برای گرفتن خدمات بادپا وجود دارد.

در حال حاضر افراد می‌توانند از طریق وب‌سایت از خدمات سازمانی استفاده کنند.

پنل سازمانی و مرکز تماس نیز در این راستای ارائه خدمات بهتر بادپا آمادگی پذیرش سفارشات مشتریان را دارند.

نباید فراموش کرد بسیاری از افراد نیز تمایلی به نصب سوپراپ بر روی موبایل خود نیستند.

برخی از این افراد روی وب دسترسی به اینترنت دارند با مراجعه به سایت پیک بادپا، درخواست‌های خود را ارائه می‌کنند.

از سوی دیگر، برای بسیاری دیگر از افراد جامعه بسیار سخت است که از خدمات اپلیکیشنی استفاده کنند چراکه با این نوع تکنولوژی راحت نیستند.

به‌عنوان مثال در حوزه سلامت بسیاری از خدمات گیرندگان سالمند هستند و شرایط استفاده از موبایل و اپلیکیشن را ندارند.

برای آن‌ها راحت‌تر است تا درخواست خود را از طریق تماس تلفنی بیان کنند.

×× به‌روزرسانی

درهر اپ به‌روزرسانی برنامه‌ها موجب می‌شود تا برنامه به جدیدترین قابلیت‌ها دسترسی یافته و امنیت و پایداری برنامه را بهبود یابد.

سوپر اپ بادپا نیز آمادگی به‌روزرسانی داشته و با حداقل تغییر خدمات مختلف را در خود جای داده است.

اما در سوپر اپلیکیشن بادپا نیازی نیست تا مشتری مجدداً آن را بروز رسانی کند تا به سرویس‌های جدید دسترسی داشته باشد زیرا آن‌ها به شکل آنلاین فعال می‌شوند. به‌عنوان مثال اگر بلاک مامورخرید فعال شود، این اتفاق کاملاً به‌صورت آنلاین می‌افتد.

نرم‌افزارهای اپلیکیشن بادپا همگی نیتیو بوده و تغییرات آن به شکل آنلاین صورت می‌گیرد.

این نرم‌افزارها وب نیو نبوده و کاملاً سازگار با اندروید است.

×× کار مشترک با نگاهی بومی

نگاه شرکت بادپا در طراحی سوپراپ خود ارائه خدمات با استفاده از مشارکت‌های پیش رو در این حوزه‌ها بوده است.این به آن معناست که بادپا از ظرفیت بیرون شرکت استفاده کرده است.

دلیل این امر این است که شرکت بادپا در انجام کارهای لجستیک تخصص داشته اما در بخش نرم‌افزاری تخصصی ندارد، بنابراین شرکت حرفه‌ای نرم‌افزار و ال بی اس را از بیرون برای همکاری با خود برگزیده است.

در حقیقت نرم‌افزار اپ بادپا از صفر تا صد از سوی این شرکت نرم‌افزاری و با نظارت بادپا طراحی و نوشته شده و از پتانسیل‌های نیروهای متخصص داخلی برای تهیه آن استفاده شده در عین حال که نمونه خارجی آن نیز وجود دارد.

این اپلیکیشن حوزه‌های ناب را در نظر گرفته و نوع نگاه طراحان آن متفاوت است؛ یعنی تنها هدف طراحی این سوپر اپ کسب درآمد نبوده بلکه تسهیل گری‌های بسیار پررنگی را در فضای کسب‌وکار در نظر داشته است.

این به آن معناست که این اپلیکیشن به حوزه‌هایی پیچیده‌تر مانند حوزه سلامت وارد شده و برای توسعه این حوزه‌ها به سراغ ان جی او ها (سازمان‌های مردم‌نهاد) رفته است.

از آنجا که سازمان های مردم نهاد ، تجربیاتی در حوزه یاد شده دارند، بادپا از این تجربیات در مدل کسب‌وکار خود و معماری اپلیکیشن استفاده کرده است.

این تجربیات اطلاعات بسیاری در مورد پیچیدگی‌های موجود در این حوزه‌ها و نحوه ارتباط مشتری دارند و بادپا از این تجربیات استفاده کرده است.

به‌عنوان مثال در حوزه سلامت از زمان ثبت درخواست مجریان تا انجام کار و رسیدن به مرحله نهایی روالی وجود دارد که پیچیدگی‌های این حوزه در اپلیکیشن دیده و بومی شده است.

×× تأکید بر مشتری مداری

در این اپلیکیشن نگاه بر اساس مشتری مداری است بنابراین اگر مشتری خواسته جدیدی داشته باشد و این خواسته در اپلیکیشن تعریف نشده باشد، این امکان وجود دارد که بر اساس این سناریوی جدید اپلیکیشن توسعه یابد.

بر این اساس در مدلی که برای طراحی اپلیکیشن بادپا انتخاب شده، طراحی کسب‌وکار بر اساس مدل لین بوده است.

در لین استارتاپ ها اولین توجه و گامی که برای مدل‌سازی و طراحی فرم نرم‌افزاری به آن توجه می‌شود، خواست مشتری است.

از این رو طراحان اپلیکیشن در مورد طراحی امکانات نرم‌افزار، بازار را تحلیل کرده‌اند و از آنجا که می‌دانستند مشتری‌ها درخواست‌های متفاوتی دارند در پروسه تکمیل خود تغییرات زیادی داده‌اند.

کاظمی مدیر کسب‌وکار شرکت بادپا در این باره گفت: نرم‌افزار و فضای معماری اپلیکیشن بر اساس فضای فرمی تعریف شده صورت گرفته و تغییرات بر مبنای نیاز مشتری است تا اگر نیاز باشد خدمات جدیدی را اضافه یا کم کنیم.

×× قابلیت تحلیل رفتار مشتری

قابلیت تحلیل رفتار مشتری از طریق این سیستم بر مبنای طراحی رفتار فرد و مصرف‌کننده به شکل آنلاین است. اما موضوع ماشین لرنینگ یا هوش ماشینی نیز در حوزه اهمیت ویژه‌ای دارد.

ورود به این حوزه اطلاعات ارزشمندی به دنبال دارد و حتی می‌تواند راه‌کارهای لایف استایل را به مشتری خود ارائه دهد.

همچنین این موضوع را بر روی مشتری و مأمور خریدم هم دنبال کرده و هزینه‌های ماهیانه خود را مدیریت کند.

××‌زمان و ارائه خدمات

در اپلیکیشن و سرویس‌های آن از ۸ صبح تا ۸ شب مشغول خدمت‌رسانی هستند و از حداقل زمان از شروع تماس کاربر با اپلیکیشن تا ارائه خدمت تنها فاصله مطرح است اما حداکثر این زمان به نوع خدمات بستگی دارد و حداکثر به ۲ ساعت می‌رسد.

××استراتژی اقیانوس آبی

اما استراتژی به کار گرفته برای تدوین دیدگاه شرکت بادپا استراتژی اقیانوس آبی است.

اقیانوس آبی به‌طور خلاصه حکایت از فضای بازار رقابتی دارد و رقبای مختلف شرکت به‌عنوان شکارچی در این اقیانوس با فرصت‌های زیاد فعال‌اند.

در مقابل این تعریف اقیانوس سرخ وجود دارد به همین دلیل به‌واسطه این نبردی که بین رقبای اقتصادی به وجود می‌آید که اصطلاحاً می‌گویند این اقیانوس قرمز و خون‌آلود شده است.

بنابراین بر اساس استراتژی اقیانوس آبی به جای حرکت بر مبنای رقابت با رقبا، فضاهای خالی بازار باید شناسایی شوند.

آنچه برای حرکت به سوی اقیانوس‌های آبی شدن لازم است توانایی و خلاقیت است.

در این اقیانوس یکی توانایی‌ها قابلیت تحلیل در سطح بازار است و برای رسیدن به پتانسیل‌های ناب بازار کافی است نسبت به پتانسیل‌ها و توانایی سازمان و شرکت آگاهی داشت.

یعنی به جای ورود به بازی رقابتی به مزیت رقابتی خود توجه کرد. یکی از بزرگ‌ترین مزایای رقابتی بادپا وجود ۲۵ سال اعتماد و اعتباری است و همین اعتماد است که بخش عمده‌ای از کالاهایی که به رقبای بادپا برای حمل‌ونقل سپرده نمی‌شود به این شرکت سپرده می‌شود.

×× اپلیکیشن بادپا

در استراتژی اقیانوس آبی حتی اگر ایده کار نو نباشد فرایند اجرا باید نو باشد.

سیستم و اپلیکیشن قابلیت توسعه را دارد به شرط آن که مشتریان درخواست جدیدی که نیاز به توسعه و ارائه خدمات جدیدتر دارند را بدهند./